Blbne vám Power BI Desktop pod Windows 10?

Windows 10 je zaujímavý operačný systém. Ani po niekoľkých rokoch tam niektorý softvér od Microsoftu nefunguje správne. A občas máte „šťastie“ aj na to, že tam blbne aj Power BI Desktop. Napríklad že zobrazí čierne reportovacie zobrazenie a nejdú kresliť grafy, alebo že zamrzne hlavné menu, alebo kopec ďalších bugov, na ktoré nenarazíte pod staršími Windowsami. A keďže potrebujete pracovať, tak sa pozrieme, ako to ide vyriešiť.

Prečo blbne Power BI Desktop pod Windows 10

Nikto presne netuší, prečo Power BI Desktop blbne práve pod Windows 10, kde by užívateľ očakával najmenej problémov. Opak je však pravdou. A naozajstný dôvod sa mi nepodarilo dopátrať.

Oficiálne je problém v tom, že Power BI Desktop sa dá pod Windows 10 nainštalovať 2 spôsobmi:

  1. cez klasický inštalátor,
  2. cez Microsoft Store.

Oba spôsoby majú svoje výhody aj nevýhody. Výhody klasického inštalátora sú v tom, že viete aj niekoľko mesiacov fungovať na overenej, stabilnej verzii Power BI Desktopu. A máte plnú kontrolu nad aktualizáciami. Výhodou inštalácie cez Microsoft Store je zasa to, že sa sama aktualizuje. A že si hocikedy môžete zmeniť jazyk aplikácie bez potreby jej preinštalácie.

Čo však tak ľahko nenájdete, je jedna zásadná vec. Inštalácia cez Microsoft Store je jediný plne podporovaný spôsob inštalácie Power BI Desktopu pod Windows 10. Inštalácia cez klasický inštalátor je nepodporovaná pod Windows 10. To znamená, že aj keď vám zafunguje, tak nedostanete podporu od MS, ak tam niečo nebude fungovať správne. Nájdete to vysvetlené na oficiálnom blogu Power BI, niekedy v rokoch 2018-2019.

Nevýhodou Microsoft Store pri podnikovom nasadení sú hneď 2 veci – v podnikoch je zvyčajne zakázaný, a ak je aj povolený, tak nemáte plnú kontrolu nad aktualizáciami aplikácií. Čo je dosť problém, pretože ak dnes Power BI Desktop funguje, a zajtra vyjde aktualizácia, ktorá ho totálne rozhasí (ako sa to stalo v roku 2019 už dvakrát), tak proste máte smolu, a dokým to nevyriešite, tak nemôžete pracovať. Prípadne, ak dostanete nepríjemné prekvapenia ako vypaľovák očí z júna minulého roku, tak nemôžete sa vrátiť na predchádzajúcu verziu aplikácie. A keď máte o 2 dni odovzdať zákazníkovi projekt, alebo prezentovať manažmentu nové reporty, tak sa to vysvetľuje dosť ťažko. DOSŤ ťažko.

Preto sa pod Windows 10 pri podnikovom nasadení používajú 2 scenáre:

  1. ak nie je povolený Microsoft Store, tak je Power BI Desktop nainštalovaný iba cez klasický inštalátor,
  2. ak je povolený Microsoft Store, tak je Power BI Desktop nainštalovaný cez klasický inštalátor aj cez Microsoft Store.

Tým sa však ešte len dostávame k hlavnému problému:

Čo s Power BI Desktopom, nainštalovaným cez klasický inštalátor?

V tomto prípade vás zachráni od siahodlhého debugovania, preinštalovávačiek a doťahovania sa s IT oddelením od lokálneho admina, len jeden trik. A ako aj pri všetkom ostatnom od Microsoftu, aj tu pomôže vystúpiť a potom nastúpiť. Jeden reštart však zvyčajne nestačí.

Postup je nasledovný:

  1. vypnite všetky ostatné aplikácie,
  2. skúste niekoľkokrát za sebou reštartovať Power BI Desktop. Zvyčajne na 5. až 10. pokus sa to chytí,
  3. ak zlyhal predchádzajúci bod aj po 10. reštarte, tak reštartujte celý počítač a skúste znova bod 2,
  4. ak zlyhal aj bod 3, tak opakujte bod 3 zhruba 3-5x. Čiže najprv reštart počítača, a potom niekoľkonásobný reštart Power BI Desktopu. A toto celé asi 3-5x.

Nádherný postup, že? Pravdou je však to, že momentálne nepoznám žiaden lepší postup, ako to rozchodiť. A je to bohužiaľ stále rýchlejšie, ako čakať niekoľko neurčitých dní na opravu v Microsoft Store. Alebo lepšie ako nepracovať niekoľko dní. Pretože tento režim inštalácie je nepodporovaný, a teda nikto to zrejme nebude ani opravovať. Takže smola, tentokrát ani reštartovanie nespravili tak kvalitné, ako napr. pri Office.


Takto teda viete vyriešiť to, keď blbne Power BI Desktop pod Windows 10, ak bol nainštalovaný cez klasický inštalátor. Nie je to síce ideálny postup, ale je funkčný. A aspoň do ďalšieho reštartu Power BI Desktopu to ten problém opraví. Potom stačí už len modliť sa, aby sa to po ďalšom reštarte znova nerozsypalo 😀